PROGRAM WYCHOWAWCZY
Spis treści:
1. Naczelny cel wychowania – zadania szkoły
2. Misja szkoły
3. Wizja szkoły
4. Wzorzec osobowy ucznia
5. Powinności nauczycieli i wychowawców klas
6. Zasady współpracy z rodzicami
7. Zwyczaje i obyczaje szkolne
8. Zadania wychowawcze
9. Doskonalenie warunków i zwiększanie motywacji do systematycznego uczenia się, podnoszenia wyników nauczania oraz
twórczego i refleksyjnego działania.
10. Wychowanie do życia w społeczeństwie oraz wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej i europejskiej.
11. Edukacja morska i dziedzictwo kulturowe naszego regionu.
12. Wychowanie prozdrowotne oraz kształtowanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych osób.
13. Edukacja kulturalna i tworzenie warunków do rozwoju estetycznego uczniów .
14. Kształtowanie świadomości ekologicznej i uwrażliwianie na problemy środowiska naturalnego.
15. Monitoring programu wychowawczego szkoły
16.Ustalenia końcowe
„Najlepszy klejnot młodości – to dobre wychowanie”
Tworzenie życzliwej i bezpiecznej atmosfery opartej na
kulturze osobistej nauczycieli, dzieci i rodziców, wzajemnym
szacunku i akceptacji, pomocy i współpracy.
Pomoc w kształtowaniu osobowości poprzez rozbudzanie
ciekawości świata, kształcenie umiejętności samodzielnego
rozwiązywania problemów, odkrywanie w każdym dobra
i cech indywidualnych, uczenie odpowiedzialności za słowa i czyny.
Wspieranie w przygotowaniu dziecka do uczestnictwa
w przyszłym życiu rodzinnym, zawodowym i kulturalnym.
Program Wychowawczy szkoły został opracowany przez zespół nauczycieli po wcześniejszym rozpoznaniu potrzeb uczniów i oczekiwań rodziców. Został on oparty na wizji i misji szkoły.
Treści programu zgodne są ze Statutem Szkoły.
Art.48,ust.1.
„ Rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględnić stopień dojrzałości, a także wolność jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania”.
2. Konkordat
Art.12
„ Uznając prawo rodziców do religijnego wychowywania dzieci oraz zasadę tolerancji, państwo gwarantuje, że szkoły publiczne i ponadpodstawowe oraz przedszkola prowadzone przez organy administracji państwowej i samorządowej, organizują zgodnie z wolą zainteresowanych, naukę religii w ramach planu zajęć szkolnych i przedszkolnych”.
3. Preambuła Ustawy o systemie oświaty 7.09.1991r.
Oświata w Rzeczpospolitej Polskiej stanowi wspólne dobro całego społeczeństwa, kieruje się zasadami zawartymi w konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, a także wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Konwencji o Prawach Dziecka. Nauczania i wychowanie- respektując chrześcijański system wartości- za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki. Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
„ Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia”.
Art. 12
„ Publiczne przedszkola, szkoły podstawowe i gimnazja organizują naukę religii na życzenie rodziców, publiczne szkoły ponadgimnazjalne na życzenie bądź rodziców, bądź samych uczniów; po zasięgnięciu pełnoletności o pobieraniu nauki religii decydują uczniowie”.
Art. 72,ust.1.
„ Rzeczpospolita zapewnia ochronę praw dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją”.
Tu uczymy się:
„ Nasz absolwent będzie szczęśliwym człowiekiem z optymizmem spoglądającym w przyszłość”
1. Szkoła będzie wspólnotą opartą na zasadzie partnerstwa, przyjaźni , szacunku i wzajemnej pomocy, a także zaangażowania uczniów, rodziców i pracowników w kształtowaniu jej wizerunku.
2. Szkoła będzie pomagać uczniom w osiąganiu pełni ich rozwoju dzięki:
3. Szkoła będzie przygotować dziecko do przyszłego życia przez:
4. Grono nauczycielskie będzie:
Obszary:
Doskonalenie warunków i zwiększanie motywacji do systematycznego uczenia się, podnoszenia wyników nauczania oraz twórczego i refleksyjnego działania.
Cele:
Zadania |
Formy realizacji |
- Poznanie sytuacji rodzinnej uczniów.
- Sprawdzanie potencjalnych możliwości uczniów podejmujących naukę w szkole. - Zapoznanie uczniów z WSO.
- Objęcie opieką uczniów mających problemy w nauce. - Budzenie w uczniach wiary w siebie i zachęcanie do wytrwałości. - Uczenie odpowiedzialności za własny rozwój – samowychowanie. -Uświadomienie wychowankom konieczności sprawdzania swych umiejętności i sprawności. -Ukazywanie związku pomiędzy zaangażowaniem i wytrwałością a wynikami w nauce. - Inspirowanie do odkrywania swoich możliwości i uzdolnień. - Objęcie uczniów zdolnych dodatkowymi działaniami edukacyjnymi. - Kształtowanie postaw badawczych i twórczych. - Zastępowanie metod tradycyjnych, podających metodami rozwijającymi twórcze myślenie. - Zachęcanie uczniów do prezentacji własnych dokonań. |
- Wywiady środowiskowe. - Spotkania z rodzicami (zbiorowe i indywidualne). - Ankiety. - Testy i sprawdziany badające konkretne obszary. -Diagnozy. - Jasne kryteria i wymagania znane uczniom i rodzicom. - Zajęcia wyrównawcze. - Współpraca z PPP - Pochwały. - Nagradzanie nie tylko za efekty, ale również za wysiłek. - Pogadanki.
- Sprawdziany. - Testy kompetencji.
- Analiza wyników i przedstawianie wniosków rodzicom i uczniom. - Koła przedmiotowe. - Szkolne konkursy . - Zajęcia pozalekcyjne. -Indywidualizacja nauczania. - Indywidualne toki, programy nauczania. - Metody badawcze. - Metody problemowe. - Systematyczne wykorzystanie różnych źródeł informacji. - Kształtowanie umiejętności posługiwania się urządzeniami medialnymi. - Wystawy prac. |
Wychowanie do życia w społeczeństwie oraz wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej i europejskiej.
Cele:
Zadania |
Formy realizacji |
- Uświadamianie znaczenia więzi emocjonalnych w rodzinie.
- Kultywowanie tradycji rodzinnych.
- Uwrażliwianie na wartości regulujących ład społeczny: uczciwość, odpowiedzialność, tolerancja, lojalność, przyjaźń i miłość. - Zapoznawanie uczniów z normami obowiązującymi w klasie i szkole. - Zwracanie uwagi na konieczność aktywnej i bezinteresownej pomocy.
- Kształtowanie umiejętności interpersonalnych. - Wdrażanie do wyrażania własnych poglądów. - Uczenie rozwiązywania konfliktów w grupie rówieśniczej.
- Zachęcanie wychowanków do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły i środowiska lokalnego. - Zapoznanie z sylwetką patrona szkoły.
- Zapoznanie z podstawowymi pojęciami dot. funkcjonowania demokratycznego państwa (naród, konstytucja, parlament). - Wpajanie szacunku do symboli i tradycji narodowych.
- Rozbudzanie zainteresowań innymi krajami. - Ukazywanie związku Polski z państwami Unii Europejskiej. - Zapoznanie z symbolami UE. - Ukazanie znaczenia jednoczenia się narodów we współczesnym świecie. |
- Pogadanki na temat praw i obowiązków dziecka jako członka rodziny. - Drzewa genealogiczne. - Uroczystości rodzinne (Dzień Matki, Dzień Babci, wigilie klasowe itp.) - Lekcje wychowawcze. - Pogadanki.
- Zajęcia integracyjne w klasie. - Przydział ról związanych z funkcjonowaniem klasy i szkoły. - Kontrakty klasowe. -Prelekcje i warsztaty dla uczniów i rodziców. -Akcje charytatywne. - Pomoc koleżeńska. - Scenki dramowe. - Lekcje wychowawcze.
- Lekcje warsztatowe.
- Wykorzystanie zasad demokracji w wyborach do samorządu klasowego i szkolnego. - Lekcje wychowawcze.
- Obchody Dnia Patrona
- Lekcje historii.
- Nauka i systematyczne utrwalanie hymnu państwowego. - Kultywowanie rocznic historycznych. - Pielęgnowanie polskich tradycji narodowych. -Apele i uroczystości szkolne. - Analiza mapy Europy. - Lekcje wychowawcze. -Konkurs o Unii Europejskiej. - Lekcje wychowawcze
- Lekcje wychowawcze. - Lekcje historii. - Lekcje wychowawcze. |
Edukacja morska i dziedzictwo kulturowe naszego regionu.
Cele:
Zadania |
Formy realizacji |
- Poznanie regionalnych podań i legend.
- Uwrażliwienie na trud pracy ludzi morza. - Utożsamienie się ze swoją „małą ojczyzną”. - Promowanie walorów własnego regionu. - Podkreślanie znaczenia morza w życiu ludzi naszego miasta. - Dostrzeganie wartości dorobku znanych postaci naszego miasta i regionu. |
- Zajęcia zintegrowane w klasach I-III. - Lekcje muzealne. - Spotkania z ludźmi morza. - Koło morskie. - Gry i zabawy o tematyce morskiej. - Zwiedzanie portu. - Rejs statkiem. - Wycieczki i rajdy po mieście i regionie. - Lekcje muzealne. - Współpraca ze szkołami kultywującymi tradycje morskie. - Spotkania z twórcami regionalnymi. |
Wychowanie prozdrowotne oraz kształtowanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych osób.
Cele:
Zadania |
Formy realizacji |
- Propagowanie edukacji prozdrowotnj jako formy zapobiegania uzależnieniom.
- Kształtowanie nawyków kultury i higieny osobistej.
- Rozwijanie działalności sportowej, rekreacyjnej i turystycznej.
- Zapoznanie z zasadami zdrowego odżywiania się.
- Wdrażanie do przestrzegania przepisów bezpieczeństwa w szkole i poza nią.
- Zachęcanie do aktywnych form wypoczynku.
- Uświadamianie uczniom zagrożeń cywilizacyjnych i militarnych (terroryzm, katastrofy, wypadki). - Zapoznanie z ważnymi numerami telefonów. - Uczenie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach. - Uświadamianie konsekwencji wynikających z używania substancji uzależniających. - Wyrabianie ostrożności wbec osób nieznanych. - Kształtowanie postawy asertywnej, szczególnie wobec osób proponujących niedozwolone środki. - Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole. - Kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem i złością. - Wdrażanie technik negocjacyjnych - Nauka zasad bezpiecznego korzystania z komputera (Internet, gry komputerowe).
- Uświadamianie uczniom konsekwencji podawania swoich danych osobowych. - Ukazywanie szkodliwości długiego korzystania z komputera i sprzętu AV. |
- Lekcje wychowawcze o tematyce prozdrowotnej. - Pogadanki, filmy, warsztaty. - Gry i zabawy edukacyjne. - Spotkania z pedagogiem szkolnym. - Cykl zajęć z pielęgniarką szkolną. - Wietrzenie klas - Przerwy śródlekcyjne
- Karta roerowa. -- SKS - Spacery i lekcje w terenie. - Aktywny udział w zajęciach w-f i zawodach sportowych
- Spotkania z ekspertami: dietetyk, psycholog. - Konkursy, wystawy dotyczącego zdrowego odżywiania się. - Owoce w szkole: Wprowadzenie Dnia Owocowego - Gazetki szkolne dot. zdrowego stylu życia. - Spożywanie mleka. Spotkania z policjantem. - Próbne alarmy, ćwiczenia praktyczne
-Festyny i imprezy promujące ruch na świeżym powietrzu - Lekcje wychowawcze. - Pogadanki. - Zajęcia zintegrowane w klasach I-III - Współpraca z Ośrodkiem Ruchu Drogowego. - Spotkania z pedagogiem szkolnym. - Spotkania z policjantem, lekarzem. - Lekcje wychowawcze. - Pogadanki. - Scenki dramowe. - Warsztaty dla uczniów.
-Cykl zajęć związanych ze Szkolnym Programem Profilaktycznym. - Techniki relaksacyjne. - Scenki dramowe. - Lekcje informatyki. - Prelekcje na temat współczesnych uzależnień: komputer, Internet, telewizja, używki, cyberprzemoc - Lekcje wychowawcze - Spotkania z policjantem lub strażą miejską - Ulotki ukazujące zagrożenia w związku z niewłaściwym korzystaniem z komputera.
|
Edukacja kulturalna i tworzenie warunków do rozwoju estetycznego uczniów .
Cele:
Zadania |
Formy realizacji |
- Uświadomienie wartości kultury w życiu człowieka. - Dbałość o kulturę słowa i sposób bycia. - Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych.
- Nauka kulturalnego zachowania się podczas imprez sportowych i artystycznych.
- Organizowanie życia kulturalnego na terenie szkoły.
- Korzystanie z repertuaru teatrów, kin, muzeów, filharmonii i innych ośrodków kultury w naszym mieście. - Ukazywanie uczniom wartości w sztuce, literaturze i w sporcie. - Poznanie wybitnych postaci ze świata kultury, nauki i sportu i nich największych osiągnięć. |
-Lekcje wychowawcze.
- Lekcje języka polskiego, lekcje wychowawcze. - Lekcje biblioteczne i korzystanie z zasobów biblioteki szkolnej. - Wyjścia do teatrów, kin, muzeów, filharmonii itp. - Zawody sportowe.
- Apele. - Imprezy i uroczystości. - Dekoracja sal, gazetki szkolne. - Konkursy, wystawy. - Wyjścia do teatrów, kin, muzeów, filharmonii itp. - Lekcje plastyki, języka polskiego, w-f.
- Spotkania z wybitnymi postaciami ze świata sztuki, nauki i sportu.
|
Kształtowanie świadomości ekologicznej i uwrażliwianie na problemy środowiska naturalnego.
Cele:
Zadania |
Formy realizacji |
- Przyswojenie podstawowych pojęć związanych z ekologią. - Przybliżenie uczniom problemów i zagrożeń dla środowiska . - Pokazanie wzajemnych zależności między wszystkimi organizmami i formami życia na Ziemi. - Uświadomienie wpływu codziennych czynności i zachowań na stan środowiska naturalnego. - Wykorzystywanie wiedzy do zachowań proekologicznych. - Budzenie szacunku do wszystkich form życia ze szczególnym uwzględnieniem humanitaryzmu wobec zwierząt. . |
- Korzystanie z czasopism o tematyce ekologicznej. - Akcja „Sprzątanie Świata”. - Konkursy tematyczne.
- Filmy ekologiczne. - Dzień Ziemi (22 kwietnia)
-Dbałość o roślinność w ogródkach przyszkolnych, sadzenie krokusów. - Segregacja odpadów. - Światowy Dzień Ochrony Środowiska (5 czerwca) - Wycieczki szkolne.
- Dokarmianie zwierząt. - Zbiórka karmy i kocy do schroniska dla zwierząt - Światowy Dzień Zwierząt (9 października).
|
Opracowany na podstawie „ Praw i obowiązków ucznia” oraz „ Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania” i zgodny ze Statutem Szkoły Podstawowej nr 53 w Szczecinie
Pragniemy, aby absolwenci naszej szkoły:
Szkoła Podstawowa nr 53 w Szczecinie posiada własny ceremoniał szkolny. Związany jest z funkcjonowaniem szkoły w określonych uroczystościach imprezach:
Wymienione uroczystości odbywać się będą według planów rocznych pracy, Samorządu Uczniowskiego oraz innych organizacji, przedstawionych przez osoby odpowiedzialne w danym roku szkolnym za ich koordynację.
Powinności wychowawcy będące wymiarem pracy edukacyjnej każdego nauczyciela, określone w podstawie programowej w ramach zadań ogólnych szkoły.
Istotą działań wychowawczych jest wspólny front wszystkich, którzy mają kontakt z wychowankami, aby własnym przykładem i każdym możliwym działaniem przybliżyć pożądane wzorce osobowe i zachęcić do pracy nad sobą w osiąganiu ideału, odpowiedzialności, prawości, krytyczności, otwartości, tolerancji, kultury i przedsiębiorczości.
Powinności wychowawcy klasy:
Powinności wychowawcze nauczycieli przedmiotów:
Nauczyciel na każdej lekcji powinien własną postawą i przez stwarzanie konstruktywnych sytuacji wychowawczych:
Zadaniem każdego nauczyciela jest wykorzystywanie treści przedmiotowych do ukazywania:
Współpraca z rodzicami rozpoczyna się z chwilą przyjęcia dziecka do szkoły i może mieć formę poniżej wymienionych działań:
Zasady współpracy:
rzetelność, konkretność i regularność informacji dostarczonych rodzicom, dotyczących dobrych i złych wyników w nauce i zachowaniu, a udzielonych podczas wywiadówek, rozmów indywidualnych na życzenie rodzica lub nauczyciela, na karcie ocen, w zeszycie uwag,
partnerstwo we współdziałaniu: szukanie przyczyn i dróg wyjścia z problemów dydaktycznych i wychowawczych mające na celu dobro dziecka poprzez: rozpoznanie sytuacji rodzinnej dziecka (wywiad środowiskowy),rozmowy z rodzicami i opiekunami, udzielanie informacji o instytucjach wspomagających szkołę i rodziców działalności profilaktycznej, konsultacyjnej i leczniczej (Psychologiczno- Pedagogiczna, specjalistyczne placówki zdrowotne, Poradnie Uzależnień).
otwartość szkoły na środowisko lokalne:
poufność w przekazywaniu informacji dotyczących dziecka i jego rodziny:
wzajemny szacunek i tolerancja:
DZIAŁALNOŚĆ RADY RODZICÓW
Działania wychowawcze szkoły są zgodne z wolą i przekonaniami rodziców. Odbywają się w duchu poszanowania godności osobistej, tolerancji i zrozumienia innych.
RODZICE
- Trójki klasowe - prezentowanie opinii wszystkich rodziców na Radzie Rodziców
- zachowanie kolejności w kontaktach:
1. nauczyciel przedmiotu
2. wychowawca
3. pedagog szkolny
4. dyrektor dla wspierania działalności szkoły,
Formy monitoringu:
- portolio wychowawcy (teczka zwierająca ogół dokumentów związanych z życiem klasy),
- krótkie ankiety przeprowadzane wśród uczniów, rodziców i nauczycieli badające ich opinię w istotnych sprawach,
- rozmowy z uczniami przeprowadzane podczas godzin do dyspozycji wychowawcy,
-dyskusje na tematy wychowawcze podczas posiedzeń rady pedagogicznej i protokołowanie wniosków.
Szkolny program wychowawczy nie jest nigdy raz na zawsze ustalonym, niezmiennym porządkiem działań. Musi być poddawany ciągłej ewaluacji w ramach mierzenia jakości pracy szkoły.
Celem ewaluacji jest określenie stopnia realizacji zadań programowych.
Sposoby ewaluacji:
8. ocena stopnia zintegrowania klas (test socjometryczny),
9. opinie nadzoru pedagogicznego.
Wskaźniki ewaluacji programu wychowawczego:
Wskaźniki ilościowe
Tryb przeprowadzania zmian do programu wychowawczego szkoły.
Przy opracowaniu Programu Wychowawczego wzięto pod uwagę:
Program Wychowawczy stanowi bazę wyjściową do tworzenia rocznych planów dydaktyczno - wychowawczych.
Program Wychowawczy nie powinien być traktowany jako niezmienny - jego przydatność skuteczność zależy w dużym stopniu od uaktualniania treści, zarówno ze względu na oczekiwania osób, których on dotyczy, jak i nowe zjawiska w społeczności szkolnej, lokalnej (…), europejskiej.
Data zmiany | Redaktor | Opis zmiany |
2014-01-19 22:59:46 | Małgorzata Wójcik |
|
2014-01-19 22:58:17 | Małgorzata Wójcik | |
2014-01-19 22:51:13 | Małgorzata Wójcik | Publikacja artykułu |