S T A T U T
Towarzystwa Przyjaciół Szkoły Nr 53 w Szczecinie
I. Postanowienia ogólne.
§ 1
1. Towarzystwo Przyjaciół Szkoły Nr 53 w Szczecinie zwane dalej „ Towarzystwem ” jest organizacją społeczną, działającą na podstawie ustawy z dnia 07.04.1989 r. Prawo o stowarzyszeniach ( Dz. U. Nr 20 poz.104 ) oraz nin. Statutu.
2. Towarzystwo posiada osobowość prawną i używa pieczęci o treści : „ Towarzystwo Przyjaciół Szkoły Nr 53 w Szczecinie ”.
§ 2
Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Miasta Szczecin , a siedzibą Towarzystwa jest budynek Szkoły Nr 53 przy ul. Budzysza Wosia Nr 8 / 9 w Szczecinie.
§ 3
1. Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich członków.
2. Towarzystwo może podejmować działalność gospodarczą , z której dochody będą podstawą działalności statutowej.
3. Do prowadzenia swych spraw Towarzystwo może zatrudniać pracowników.
4. Towarzystwo posiada swoje Biuro w budynku Szkoły Nr 53 w Szczecinie.
II. Cel i zadania Towarzystwa.
§ 4
Celem działalności Towarzystwa jest : intelektualne , moralne i materialne wspieranie inicjatyw oświatowych , mających znaczenie dla wychowania i kształcenia młodzieży , szczególnie skupionej przy Szkole Nr 53 w Szczecinie , a także prowadzenie działalności oświatowej , szczególnie w kierunku organizowania szkół społecznych oraz ośrodków kształcenia ustawicznego , zwłaszcza na bazie Szkoły Nr 53 w Szczecinie.
§ 5
Cele określone w § 4 Towarzystwo realizuje głównie przez :
a ) podejmowanie działań gospodarczych , mających służyć gromadzeniu środków finansowych i dóbr materialnych na
działalność oświatową Szkoły Nr 53 w Szczecinie.
b ) rozwijanie działalności informacyjnej i wydawniczej w zakresie oświaty , a w szczególności :
zorganizowanie i wyposażenie Ośrodka Komputerowego i kształcenie w nim młodzieży szkolnej oraz kursów dla dorosłych a także zorganizowanie na tej bazie Ośrodka Nauki Języków Obcych i wydawanie w tym zakresie podręczników i skryptów ,jako pomocy szkoleniowych we własnej drukarni.
c ) współdziałanie w tym zakresie z innymi samorządnymi organizacjami , a zwłaszcza ze szkołami , głównie dzielnicy Szczecin – Pogodno.
d ) inicjowanie i rozwijanie innych form działania , zgodnych z celami Towarzystwa.
§ 6
Członkowie Towarzystwa dzielą się na :
1. zwyczajnych ,
2. honorowych ,
3. wspierających.
§ 7
1. Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może zostać :
a ) każdy obywatel Polski po ukończeniu 18 roku życia , mający pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiony praw publicznych.
b ) polska młodzież szkolna w wieku od 16 – 18 lat z ustawowym ograniczeniem do czynności prawnych , jako małoletni.
c ) polska młodzież szkolna w wieku poniżej 16 lat , za zgodą swych rodziców lub opiekunów i z ograniczeniem czynnych i biernych praw wyborczych.
d ) cudzoziemcy , jeżeli Zarząd Towarzystwa , zgodnie z prawem , tak postanowi.
2. Przyjęcie członków zwyczajnych , jak również ich skreślenie z listy członków następuje na podstawie złożonej pisemnej deklaracji oraz uchwały Zarządu Towarzystwa.
3. Członkowie zwyczajni mają prawo :
a ) uczestniczyć w działalności programowej , organizacyjnej i finansowej Towarzystwa.
b ) oceniać tę działalność , struktury i poszczególne osoby prowadzące działalność statutową.
c ) wybierać i być wybieranym do władz Towarzystwa z ograniczeniami wynikającymi z ustawy i nin. Statutu oraz uchwał władz Towarzystwa.
d ) uczestniczyć w zebraniach Towarzystwa.
e ) korzystać z porad i pomocy Towarzystwa.
f ) korzystać , na zasadach pierwszeństwa , z form działalności Towarzystwa służących podnoszeniu indywidualnego wykształcenia i kwalifikacji zawodowych , a także zdolności i uzdolnień.
g ) korzystać z dostępnych świadczeń i urządzeń Towarzystwa.
4. Członkowie zwyczajni zobowiązani są do :
a ) aktywnego udziału w realizacji założonych celów.
b ) przestrzegania statutu , regulaminów i uchwał władz Towarzystwa.
c ) opłacania składek członkowskich.
d ) realizowania przyjętych zobowiązań wobec Towarzystwa.
e ) przestrzeganie norm koleżeństwa i wzajemnej uprzejmości i życzliwości oraz podnoszenia autorytetu i znaczenia Towarzystwa.
§ 8
1. Członkiem honorowym może zostać osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla Towarzystwa , zwłaszcza która położyła duże zasługi w dziedzinie rozwoju oświaty i nauki , głównie na terenie działalności Towarzystwa.
2. Nadanie godności członka honorowego następuje na wniosek Zarządu Towarzystwa , na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków.
3. Członkowie honorowi posiadają prawa członków zwyczajnych i zwolnieni są z obowiązku opłacania składek członkowskich.
4. Godność członka honorowego jest dożywotnia i niezbywalna.
§ 9
1. Członkiem wspierającym może zostać każda osoba fizyczna lub prawna , odpowiadająca wymogom prawnym , która skutecznie zadeklaruje pomoc merytoryczną , organizacyjną , finansową lub inną na rzecz realizacji celów i zadań Towarzystwa.
2. Przyjęcie członka wspierającego następuje na podstawie uchwały Zarządu Towarzystwa.
3. Członkowie wspierający bądź ich umocowani przedstawiciele mają prawa wynikające z § 7 ust. 3 lit. a , b , d , e , f , g.
4. Członek wspierający może brać udział w zebraniach władz Towarzystwa jedynie z głosem doradczym.
§ 10
1. Członkostwo ustaje na skutek :
a ) dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie.
b ) wykluczenia z Towarzystwa z powodu działalności za szkodę Towarzystwa lub niewywiązywania się z obowiązków członkowskich.
c ) skreślenia z listy członków z powodu utraty praw publicznych , rozwiązania osoby prawnej lub śmierci członka.
2. O wykluczeniu członka decyduje , na mocy uchwały , Zarząd Towarzystwa.
3. Od uchwały o wykluczeniu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Towarzystwa w terminie 14 dni od daty zawiadomienia o wykluczeniu.
§ 11
1. Władzami Towarzystwa są :
a ) Walne Zebranie Towarzystwa
b ) Zarząd Towarzystwa.
c ) Komisja Rewizyjna.
2. Kadencja władz Towarzystwa trwa trzy lata.
3. W razie ustąpienia lub skreślenia członków władz wybieralnych , władzom tym przysługuje prawo kooptacji. Jednak liczba dokooptowanych nie może przekroczyć 1 / 2 ogólnej liczby członków władz.
4. Uchwały władz Towarzystwa , jeżeli Statut nie stanowi inaczej , są podejmowane zwykłą większością głosów , w głosowaniu jawnym , przy obecności co najmniej 1 / 2 ogólnej liczby członków. W przypadku równej ilości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego obrad.
5. W przypadku braku kworum w pierwszym ustalonym terminie zebrania , uchwały podjęte w drugim terminie są prawomocne bez względu na liczbę obecnych członków.
§ 12
1. Walne Zebranie jest najwyższą władzą Towarzystwa rozstrzygającą ostatecznie we wszystkich jego podstawowych sprawach.
2. Do kompetencji Walnego Zebrania Towarzystwa należy :
a ) ustalenie głównych kierunków działalności Towarzystwa.
b ) uchwalanie Statutu oraz jego późniejszych zmian.
c ) podejmowanie uchwał w sprawach przedstawionych przez członków i władze Towarzystwa.
d ) wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
e ) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu Towarzystwa i Komisji Rewizyjnej w zakresie merytorycznej i finansowej działalności w okresie kadencji oraz udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej.
f ) uchwalanie regulaminów wewnętrznych Towarzystwa.
g ) uchwalanie wysokości składek członkowskich.
h ) rozstrzyganie odwołań w przedmiocie wykluczenia członka z Towarzystwa.
i ) podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku.
j ) podejmowanie innych uchwał , które wymagają stanowiska Walnego Zebrania Towarzystwa.
§ 13
1. Walne Zebranie Towarzystwa zwoływane jest przez Zarząd Towarzystwa raz na rok.
2. O terminie Walnego Zebrania wraz z proponowanym porządkiem obrad Zarząd Towarzystwa zawiadamia członków co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem zebrania.
§ 14
1. Nadzwyczajne Walne Zebranie Towarzystwa może być zwołane :
a ) na podstawie uchwały Zarządu Towarzystwa.
b ) na wniosek Komisji Rewizyjnej.
c ) na wniosek co najmniej 1 / 3 ogólnej liczby członków zwyczajnych i honorowych Towarzystwa.
2. Wniosek dotyczący zwołania nadzwyczajnego Walnego zebrania winien zawierać propozycję porządku obrad.
3. Zarząd Towarzystwa jest zobowiązany zwołać Walne Zebranie w terminie do 2 miesięcy od dnia otrzymania wniosku lub podjęcia uchwały , z zachowaniem przepisów określonych w § 13 ust. 2.
§ 15
1. Zarząd Towarzystwa kieruje całokształtem działalności Towarzystwa zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania , reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za swoje działania przez Walnym Zebraniem Towarzystwa.
2. Do zakresu działania i kompetencji Zarządu Towarzystwa należy w szczególności :
a ) realizowanie uchwał Walnego Zebrania Towarzystwa.
b ) opracowanie programu działań Towarzystwa w ramach kierunków działalności ustalonych przez Walne Zebranie.
c ) bieżące kierowanie działalnością Towarzystwa , w tym również powoływanie placówek , ustalanie wysokości czesnego, ustalanie zadań rzeczowych prowadzonej szkoły lub
placówki oraz zatwierdzanie rocznych planów pracy szkół społecznych i placówek podległych Towarzystwu.
d ) zarządzanie majątkiem i funduszem Towarzystwa.
e ) Podejmowanie uchwał o nabywaniu i zbywaniu majątku Towarzystwa.
f ) Zwoływanie Walnego Zebrania Towarzystwa.
g ) przedstawianie Walnemu Zebraniu wniosków o nadawanie godności członka honorowego.
h ) podejmowanie uchwał w sprawie przyjmowania członków zwyczajnych i wspierających oraz uchwał w sprawie wykluczenia członków.
i ) opracowanie i składanie Walnemu Zebraniu sprawozdań w zakresie merytorycznej i finansowej działalności w okresie kadencji.
j ) podejmowanie uchwał w sprawach Towarzystwa nie należących do kompetencji innych władz.
k ) ustalanie , w przypadkach spornych wykładni przepisów Statutu oraz uchwał Towarzystwa.
§ 16
1. Zarząd Towarzystwa składa się z 3 – 7 osób i wybiera spośród siebie prezesa , wiceprezesa , sekretarza i skarbnika.
2. Walne Zgromadzenie może uchwalić , że kierownik Biura Towarzystwa może być jednocześnie sekretarzem i skarbnikiem , jako organ Zarządu i członek Towarzystwa.
3. Prezes , wiceprezes i sekretarz reprezentują Towarzystwo na zewnątrz oraz redagują i podpisują dokumenty i pisma Towarzystwa w zakresie swoich czynności.
4. Do ważności decyzji wystarczy podpis dwóch przedstawicieli władz Zarządu.
5. Posiedzenia Zarządu Towarzystwa odbywają się w miarę potrzeb , nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.
§ 17
1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Towarzystwa i działa niezależnie od Zarządu.
2. Do zakresu działalności Komisji Rewizyjnej należy w szczególności :
a ) kontrola całokształtu działalności , a w szczególności gospodarki finansowej Towarzystwa.
b ) składanie na Walnym Zebraniu sprawozdań wraz z oceną działalności merytorycznej Towarzystwa , a także gospodarczo – społecznej działalności Zarządu Towarzystwa oraz
składanie wniosku o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi.
c ) przedstawianie Zarządowi Towarzystwa innych wniosków dotyczących działalności Towarzystwa.
3. Kontrola całokształtu działalności Towarzystwa odbywa się co najmniej raz w roku.
§ 18
1. Komisja Rewizyjna składa się z 3 – 5 członków i wybiera spośród siebie przewodniczącego , który ma prawo uczestniczenia w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
2. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Towarzystwa.
3. Zasady działania Komisji Rewizyjnej określa opracowany przez nią regulamin.
§ 19
1. Majątek Towarzystwa stanowić mogą : nieruchomości , ruchomości i fundusze. Składają się nań : wpływy ze składek , dotacje , subwencje , darowizny , zapisy osób fizycznych i prawnych oraz wpływy z odpłatnej działalności oświatowej i gospodarczej , prowadzonej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Zarządzanie majątkiem i finansami należy do kompetencji Zarządu Towarzystwa , który w tym celu ma uruchomione konto bankowe i prowadzi w swym biurze rachunkowość według obowiązujących przepisów.
3. Do ważności pism , dokumentów finansowych oraz oświadczeń w sprawach majątkowych i finansowych wymagane są podpisy osób , w tym prezesa i skarbnika , bądź 2 innych osób upoważnionych przez Zarząd.
4. Fachowy nadzór nad dokumentacją finansową Towarzystwa sprawuje główny księgowy SP Nr 53 w Szczecinie.
§ 20
1. Przyjęcie Statutu oraz jego zmiana może nastąpić na mocy uchwały Walnego Zebrania Towarzystwa. Wniesienie projektu zmian przysługuje tylko Zarządowi. Uchwała dla swojej ważności wymaga 2 / 3 głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków uprawnionych do głosowania.
2. Walne Zebranie podejmuje również uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa oraz o przeznaczeniu jego majątku. Uchwała ta wymaga dla swej ważności 2 / 3 głosów , w głosowaniu tajnym , przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków uprawnionych do głosowania.
3. Sposób i zasady likwidacji Towarzystwa uchwala Walne Zebranie w trybie § 11 ust. 4 Statutu.